Thursday 21 February 2013

Ujian QTI :)

Garhh!! Sangat lega rasanya...

Dua hari yang lepas(20 Feb 2013, sehari selepas birthday saya :p), the driving institute - where I've learned how to drive, buat ujian QTI. Haiyah, betul2 lah pada hari tu saya gegaran habis. Sepertinya saya masih lagi tidak tahu apa-apa. Lebih-lebih lagi, masa 8 jam tu dikira sangat sedikit(konon) untuk belajar memandu(bagi mereka yang tidak tahu apa-apa, apatah lagi yang basic - anda boleh dikategorikan dalam golongan yang sama dengan saya :p ).

Rasanya, saya tak perlu hurai bermula pada hari pertama saya memijakkan kaki di institute tu yang penting saya lulus ujian berkomputer. :) So, hari tu(it was on Wednesday) bermula seperti ini:

The night before, saya asyik2 mimpi(yang baik punya k) sambil mengingat semua step yang perlu dibuat di setiap bahagian. The next morning, saya bangun kira2 6am gitu, dan terus layan FACEBOOK. kekeke

Dekat 6.50am, my mum dah mengomel suruh mandi. So, half past 7, kita pun dah siap. Makan dalam masa 5 minit gitu sambil tu, layan lagu kat astrohitz(my fav. radio-tv channel lohh). 7.50am, kita pun jalan (my mum yang hantar me to take the test). Di pertengahan jalan, kami pun terserempaklah dengan polis-polis yang macho memperagakan pakaian masing2 besertakan rifle AK-47(haha... entah apa jenis rifle dorang guna tapi cool juga lah dapat nampak senjata api secara close-up).

Naik bukit, turun bukit, naik bukit turun, bukit, naik bukit, naik bukit...

At last, approx. 8.05am , we've reached our destination. So, saya pun turun dari kereta and my mum drove away... Saya sendiri2 lah mendaftarkan diri kat ofis tu. Tulis nama, KP dan sign je dalam borang senarai pelajar yang mengambil ujian QTI hari tu. Then, saya pergi ke kantin(lonely lah konon... the person that I've had my conversation with was this grandpa-he's in his late 50s... At least, I've someone to accompany me. I'm quite shy ><). Then 8.30am lebih, semua students yang ambil test tu diberi arahan untuk berkumpul di pondok. Le'me show you the driving institute's road circuit:

The road circuit (I used Windows Paint so, excuse me for the hideous painting :p)

Kami dibahagi kepada 3 group. Group pertama dan kedua bermula di bukit. Group ketiga(termasuk saya) bermula agak lewat sedikit sebab assessor kami belum datang. 9am lebih gitu, akhirnya, assessor kami tiba.(punya main laju dia drive tu..haha). Before that, our assessor's name was (Mrs.)Chu Lucy(dengar orang lain sebut nama dia je ). Kami pun bermula dengan jalan raya. Well, dari institute tu pergi roundabout dekat hospital kita panggil lalulan A.Saya pelajar yang ke-5 mengikut urutan senarai Mrs. Chu Lucy.

Roundabout dekat hospital (LALUAN A) _ Part paling susah bagi saya time pusing roundabout. Boooo~

Kami menganggar-anggarkan setiap pelajar akan mengambil masa kira-kira 30 minit untuk siap laluan jalan raya tu. So, kononnya saya 11.30 am lah baru driving. Tapi tunggu punya tunggu, dekat 10.30am lebih giliran saya driving. ><  First thing first, buat 5 perkara tu: (Kalau ada termiss apa2, sudi2lah komen ya)

-Pastikan gear dalam keadaan neutral a.k.a bebas a.k.a kedudukan di antara gear 3 dan gear 4
-Pakai tali pinggang dan adjust tempat duduk.
-Betulkan cermin tepi/sisi dan cermin depan tu.
-Pastikan wiper berfungsi dengan baik.
-Pasang signal kereta kiri dan kanan.

Start kan lah enjin tu kalau belum hidup enjin and you're ready to go. :)

(Jalan raya)
Ok juga bila turun bukit naik bukit. Then roundabout.... mampus lah saya ni kali~ Nampak papan tanda biru, ok.. Pijak clutch. Brek2 sikit. Tukar gear dua. Nampak papan tanda kuning, pasang signal. Bila dah pusing tu, macam terasa nak off course lah pulak. Sekali badan kereta dah lurus, stereng pun terbelok ke kiri sedikit. Nasib baik dapat jugak control kalau tak. gerenti assessor kita masuk gaung dulu. So, lurus dah, saya pun pijak pedal minyak, sampai kena kelajuannya tukar2 lah gear tu. Instructor kita ajar sampai gear 4 je, so tedalah men 60km/j ke atas ni...haha

Lokasi tempat saya belajar driving ni di atas bukit so, pake gear 1 lah kalau nak naik. Selalunya saya pakai gear 1 tiba2 pula time pijak clutch dan berhenti di simpangan tu, saya tukar gear 2. Tak perasan pula. Jadi bila naik bukit tu, gegaran lah kereta. Nasib baik enjin tak mati. Saya rasa sekejap ja driving di jalan raya tu, tak sampai pun setengah jam tapi sebelum saya ialah seorang ibu in her 50s. Dia drive agak lambat sedikit. So, I was thankful for that sebab dapat juga menenangkan hati sebelum giliran saya.
Yes, pasal laluan jalan raya dah tak perlu risau dah! :D

Next kita buat part yang di bukit. Okay, pass! :)
Lepas kat bukit, berjalan kaki lah saya ke pondok seterusnya untuk test bahagian parking. So, kat sana ice-breaking lah dengan student2 yang lain. Dapat juga kenal dengan satu girl ni. Kawan lelaki dia ni, wui cute, putih lagi tu.wakakaka (he was sitting right in front of me like face to face ;p) Unfortunately, the three students before me failed the parking test so they cannot resume the next test. Surprisingly, the mother passed all the test. Next, was me. I got it all right except at the parking part, when trying to drive the car out from the parking lot. Mrs. Chu Lucy told me that the car I was driving was nearly going to touch the yellow line( or was it the white line at the right side of the road??? - I didn't get her)

Tiga pejuru pun ok juga. Bila dah complete test, Mrs. Chu Lucy pun bagi borang dan suruh saya to hand it in in the office. Sambil berjalan kaki ke office tu, sempat lah kita jenguk2. Semua benda yang kat litar tu, kena tick but untuk road course tu, dapat 18/20 je. Yang kena cross, tidak membetulkan cermin tepi. I swear I did adjusted the side mirror but only on my right. So, I guess it must be a mistake jugalah for not adjusting the left side mirror. Kalau takpun, maybe Mrs. Chu Lucy terlepas pandang me adjusting with the side mirror sebab time tu pun dia busy checking her paperwork. Mistake yang kedua, you've guessed it right! Tidak menggunakan gear yang betul. It must be the part bila saya pakai gear 2 instead of  gear 1 time nak naik bukit tu. hahaha

Walaubagaimanapun, I'm still grateful to God. Tak sangka2 juga dapat 18/20. Yang kita harapkan cuma 16/20, salah 4 @ nyawa 2 ikan sebab saya masih lagi tak berapa pandai driving dan cuma ingat je apa yang cikgu ajar. Lagipun, everyday kita pray kan supaya pass test tu. So, all credits go to God. I <3 God.

Next week, on Thursday QTO/JPJ test kita. God help  me to pass the test. :) <3
Bagi yang mengambil test QTI/QTO ni, jangan lupa pray banyak2, okay! Tuhan pasti akan tolong kalian :)
Cheers~


P/S : Sambil2 tu, maybe korang boleh baca blog di bawah ni. Saya pakai blog mereka sebagai rujukan dan baca2 experience dorang.  :)
1. Driving School Malaysia Blog
2. ... Rintihan HambaMu... 
3. Type je kat google.com atau korang boleh je klik  google.

3 comments:

  1. Thanks bia...sekurang2nya dapat juga saya rujuk d sini untuk ujian QTI saya....Ia amat bermanfaat... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok, sure. Sekadar berkongsi pengalaman gitu. :)

      Delete
  2. Berapa lama kak tunggu untuk giliran kak?

    ReplyDelete